Lisää hakutuloksia...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Usein kysyttyä

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Tässä vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin Lip-Lap-laitureista:

Yleistä

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Yleensä ei. Yksityiskäyttöön saa rakentaa kohtuullisen kokoisen laiturin ilman lupaa. Yleispätevää kokorajoitusta ei kuitenkaan ole ja tarvittaessa asia pitää tarkastaa oman alueen rakennusvalvonnasta. Suuret kiinteät laiturit tarvitsevat monesti luvan.

Riippuu olosuhteista ja laiturimallista. Jäiden liike hajottaa laiturit, ei talvi tai pakkanen itsessään. Talvet ovat myös erilaisia eli senkin takia yksiselitteistä vastausta ei voi antaa.

Kaikki veteen talveksi jätetyt laiturit ovat asiakkaan vastuulla. Mitä pienemmästä laiturista ja avoimemmasta paikasta on kysymys, sitä todennäköisempiä vauriot ovat. Suosittelemme nostettavaksi kaikki pienen luokan mallit (pylväslaiturit ja muoviponttonilaiturit) ylös talveksi. Isoja laitureita ei voi kuitenkaan järkevästi nostaa, joten niihin kannattaa suorittaa varotoimenpiteinä mm. ketjujen löysääminen ja käyntisillan irroitus.

Tilastollisesti järviasiakkaistamme noin 50 % jättää laiturin talveksi veteen. Jos paikka on rauhallinen ja/tai suojaisa, ei vaurioita yleensä esiinny. Tyypillisimpiä vaurioita ovat siirtyminen, saranoiden rikkoontuminen ja hankaumat.

Kaikki käyttämämme puutavara on turvallista ja kestävää.

Pylväs- ja muoviponttonilaiturit:

Kansilauta AB-luokan painekyllästettyä 21 x 95 mm höylättyä mäntyä. Runkopuu A-luokan painekyllästettyä 38 x 150 mm ja 38 x 75 mm sahattua mäntyä. Laatuluokka V. Kiinnitysosat ovat ruostumatonta, kuumasinkittyä terästä sekä meriveden kestävää alumiinia. Nämä laiturit saatavana joko perinteisen vihreän sävyisenä tai modernin ruskeana.

Putki- ja betoniponttonilaiturit:

Kansilauta AB-luokan painekyllästettyä 28 x 120 mm helmiurallista höylättyä mäntyä. Runkopuu A-luokan painekyllästettyä 73 x 173 mm (reunassa) ja 48 x 173 mm (keskellä) sormijatkettua höylättyä mäntyä, laatuluokka VI. Kiinnitysosat ovat ruostumatonta, kuumasinkittyä terästä sekä meriveden kestävää alumiinia. Nämä laiturit saatavana vain perinteisen vihreän sävyisenä.

Lip-Lap Laitureiden työstä asennustyö kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin. Kun hankit laiturin avaimet käteen -toimituksena, voit saada asennuksesta kotitalousvähennystä. Kotitalousvähennys on valtion- tai kunnallisverosta tehtävä verovähennys, jonka yksityishenkilö voi saada kotona teetetyistä kotitalous-, hoiva- tai hoitotyöstä sekä asunnon ja vapaa-ajan asunnon kunnossapito- ja perusparannustyöstä. Tarkista voimassa olevat verottavan kotitalousvähennysohjeet ja hakumenettely verottajan sivuilta.

Jos kelluvaa laituria kuormitetaan epätasaisesti, se saattaa kellua vinossa. Tähän voi olla syynä mm.

  • Kaide tai penkki vain toisella puolella laituria.
  • Ankkurointikettingit eivät ole tasapainossa (kettingit vetävät laituria alaspäin ja toisen puolen kettinki saattaa olla kireämmällä).
  • Uusi laituri saattaa olla märkä (puutavaran kuivuminen vaikuttaa tasapainoon).

Laituria voi tasapainottaa laittamalla betonipainon, pihalaatan tms. ponttonin päälle.

Oikean laiturin kartoituksessa on hyvä ottaa usein asiantuntija avuksi. Laiturin käyttötarkoitus ja paikan olosuhteet määrittävät jo todella pitkälle minkä tyyppinen laituri on oikea ratkaisu juuri sinun rantaasi. Voit käydä tekemässä testin etusivulla “Löydä laiturisi 3 minuutissa” ja katsoa millainen olisi juuri sinulle paras vaihtoehto.

Pienemmät laiturit (muoviponttoni- ja pylväslaiturit) voidaan asentaa myös itse eikä näihin välttämättä tarvita ammattilaisen apua. Isommat laiturit kuten muoviputki- ja betoniponttonilaiturit tarvitsevat lähes aina ammattilaisen, työlautan sekä HIAB nosturiauton.

Laiturin elinikään vaikuttaa olennaisesti se, kuinka usein ja hyvin sitä huolletaan. Keskimäärin laiturin elinikä on n. 20-30 vuotta, toki tämän aikana saattaa joutua vaihtamaan tiettyjä kuluvia osia.

Kyllä on. Kauttamme voit hakea lainaa omalaina.fi kautta. Hyväksytty luottopäätös ei edellytä laiturin ostamista. Voit käyttää rahoitustamme myös muihin hankintoihin. 

Uimaportaat

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Uimaportaita ei kannata jättää talveksi veteen edes rauhallisissa olosuhteissa, koska ne ovat kaikkein alttiimpia vaurioille. Ainoa syy jättää portaat veteen on avantouinti, jolloin on huolehdittava, että vesi on aina auki portaiden kohdalla.

Pisimmät alumiiniset uimaportaamme ovat 9-askeliset. Tällöin syväys laiturin kannesta on 260 cm. Meiltä porras pituutta on saatavilla kolmesta askelmasta yhdeksään askelmaan. Askelkorkeus portaissamme on 30 cm.

Eivät todellakaan. Portaat kiinnitetään T-koukuilla. Koukut pudotetaan laiturin kansilautojen välistä, käännetään 90 astetta ja kiristetään mutteri. Katso tästä video asennuksesta

Takuu

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Tuotteillamme on 5 vuoden materiaalitakuu.

Takuu ei korvaa jäiden tai muiden luonnonolojen aiheuttamia vaurioita.

Takuun piiriin sen sijaan kuuluu mm. seuraavaa:

  • komponentista/tuotteesta puuttuu osa
  • ponttoni vuotaa (ei mekaanisen rikkoutumisen seurauksena)
  • tuote hajoaa tavanomaisessa käytössä (ei mekaanisen rikkoutumisen seurauksena)

Tutustu tarkkoihin takuuehtoinen

Pylväslaituri

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Kyllä, mutta rajansa kaikella. Pylväässä oleva 60×60 cm pohjatassu kantaa paljon paremmin kuin ihmisen jalka. Pehmeässä pohjassa tassu usein uppoaa muutaman sentin ja pysähtyy sitten. Se on normaalia eikä haittaa laiturin käyttöä. Jos pohja on kuitenkin hyvin pehmeä, pylväslaituri ei enää ole oikea ratkaisu.

Pohjan pehmeyden arviointi:

  • upottaa nilkkaan aikuista ihmistä – ei mitään hätää
  • upottaa puoleen sääreen aikuista ihmistä – toimii vielä, mutta alkaa tulla raja vastaan
  • upottaa polveen aikuista ihmistä – pohja on liian pehmeä pylväslaiturille

Pylväitä voidaan lyhentää jälkikäteen jos ne tuntuvat liian pitkiltä, mutta pituuden kasvattaminen ei onnistu. Mieluummin valitaan liian pitkät kuin liian lyhyet pylväät.

Pisimmät pylväämme ovat 2,5 m. Muut pylväiden pituudet ovat 1,0 m, 1,5 m sekä 2,0 m. Maksimi vedenkorkeus pylväslaiturille on noin kaksi metriä.

Pylvään korkeutta säädetään helposti kammen avulla. Nostomekanismi perustuu pylväsprofiilin sisällä olevaan, hahlossa liikkuvaan ketjunostimeen. 

Huolto

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Suosittelemme laiturien öljyämistä. Ensimmäinen kerta olisi hyvä tehdä ensimmäisen tai toisen kesän käytön jälkeen, kun puu on riittävän kuivaa.

Kyllä saa. Tarjoamme asiakkaillemme laiturin huoltosopimuksen tarvittaessa. Tällöin tulemme joka kevät asentamaan laiturin oikealle paikalle ja nostamaan syksyisin laiturin jäiltä turvaan. Samalla tarkistamme kuluvien osien kunnon ja vaihdamme tarvittaessa osat asiakkaan suostumuksesta. 

Muoviponttoni

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Jos kelluvaa laituria kuormitetaan epätasaisesti, se saattaa kellua vinossa. Tähän voi olla syynä mm.

  • Kaide tai penkki vain toisella puolella laituria.
  • Ankkurointikettingit eivät ole tasapainossa (kettingit vetävät laituria alaspäin ja toisen puolen kettinki saattaa olla kireämmällä).
  • Uusi laituri saattaa olla märkä (puutavaran kuivuminen vaikuttaa tasapainoon).

Laituria voi tasapainottaa laittamalla betonipainon, pihalaatan tms. ponttonin päälle.

  • Koska laiturit ankkuroidaan kettingeillä ja pohjapainoilla, on normaalia, että painot hakevat “paikkansa” ensimmäisten koettelemusten eli talvien ja myrskyjen aikana.
  • Jos pohja on pehmeä, voivat painot myös painua ja usein käykin niin, että painot painuvat epätasaisesti toisiinsa nähden, jolloin laituri kääntyy vinoon.
  • Yleensä jos laituri on päässyt vähän kääntymään, niin sen suunta on suhteellisen helppo oikaista.
  • Laiturin ulkopäästä lähteviä kettinkejä kiristämällä / löysäämällä laiturin suuntaa voidaan kääntää.

Laiturin päätyä ei ole tehty “yhdestä puusta” vaan se koostuu nimensä mukaan fiksun kokoisista moduleista, eli osista mikä tekee laiturista helpon ja kevyemmän käsitellä. Ponttonit painavat n. 30 kg ja puuelementit n. 45 kg per kappale. Vihdoinkin laiturimalli jota varten ei tarvitse kutsua koko sukua laituritalkoisiin vaan usein homma sujuu jopa yksinään tai kaksistaan.

Meillä on neljä erilaista ponttonivaihtoehtoa. M-100 ponttonin kantavuus on 100kg, ja se on styroksitäytteinen. M-220 ponttoni on ilmatäytteinen ja hieman kolmiomaisen muotonsa ansiosta parempi kelluntaominaisuuksiltaan, ponttonin kantavuus on 220kg. P-4450 ponttoni on perinteinen muoviputkiponttoni, jonka kantavuus on 510kg ja pituus 4,5 metriä. Moduliponttoni on ilmatäytteinen ja erikoisemman muotoilunsa ansioista erittäin tukeva varsinkin laiturin renuoilla, ponttonin kantavuus on 350 kg. 

Laiturin koko ja käyttötarkoitus määrittää mitä ponttonia milloinkin käytetään.

Muoviputkiponttoni

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Jos kelluvaa laituria kuormitetaan epätasaisesti, se saattaa kellua vinossa. Tähän voi olla syynä mm.

  • Kaide tai penkki vain toisella puolella laituria.
  • Ankkurointikettingit eivät ole tasapainossa (kettingit vetävät laituria alaspäin ja toisen puolen kettinki saattaa olla kireämmällä).
  • Uusi laituri saattaa olla märkä (puutavaran kuivuminen vaikuttaa tasapainoon).

Laituria voi tasapainottaa laittamalla betonipainon, pihalaatan tms. ponttonin päälle.

Jos kohde on avoin tai tiedetään etukäteen, että jäät tyypillisesti saattavat liikkua on tähän fiksua myös varautua.

Rannanpäästä T-nivelissä kiinni oleva silta, jonka laiturin puoleinen pää on hautautunut lumen alle saattaa keväällä jäiden liikkuessa vääntyä “salmiakille”. Jos keväällä käydään mökillä, olisi hyvä tehdä lumityöt laiturin kannelta ja sillan ympäriltä, jolloin silta pääsee liikkumaan vapaasti laiturin kannella kuten kesällä.

Toinen vaihtoehto on käyttää silta kokonaan pois talven ajaksi. Tällöin kannattaa samalla antaa rantakettingeistä löysää, jotta laituri pääsee talvehtimaan syvempään veteen. Näin ollen laituri pääsee myös liikkumaan vapaammin jäiden mukana vaurioitumatta.

Kyllä voi!

Asennusteknisesti pitkittäin oleva pääty on parempi ratkaisu kuin poikittain oleva, mutta varsinkin syvissä rannoissa laituri usein halutaan poikittain, kun laiturin ei tarvitse olla pitkä.

Tyypillisesti poikittain asennettu laituri saattaa hieman kääntyä vedenkorkeuden vaihdellessa. Tämä johtuu siitä kun ankkurointikettingit menevät ristiin ja osuvat toisiinsa ja jopa yhden tai kahden kettinkilenkin poikkeama risteävässä kohdassa aiheuttaa kääntymistä. Pitkittäin ankkuroidussa tätä ilmiötä ei käytännössä huomaa ja se on harvinaisempaa.

  • Koska laiturit ankkuroidaan kettingeillä ja pohjapainoilla, on normaalia, että painot hakevat “paikkansa” ensimmäisten koettelemusten eli talvien ja myrskyjen aikana.
  • Jos pohja on pehmeä, voivat painot myös painua ja usein käykin niin, että painot painuvat epätasaisesti toisiinsa nähden, jolloin laituri kääntyy vinoon.
  • Yleensä jos laituri on päässyt vähän kääntymään, niin sen suunta on suhteellisen helppo oikaista.
  • Laiturin ulkopäästä lähteviä kettinkejä kiristämällä / löysäämällä laiturin suuntaa voidaan kääntää.

Lip-Lapin uuden sukupolven teräsrunkovahvisteiset muoviputkiponttonilaiturit kestävät hyvin jääolosuhteita. Betoniponttonilaitureista tuttu järeä puurunko ja suoraan teräsrunkoihin kiinnittyvät 10 cm leveät ponttoneiden kiinnityspannat jakavat laituriin kohdistuvat voimat tasaisemmin laiturin runkoon verrattuna markkinoilla yleisesti jo vuosia käytössä olleisiin 5 cm leveisiin pantoihin. Teräsrunkoihin kiinnitetyt pannat ovat rakenneratkaisultaan kestävemmät, kuin suoraan ponttoneihin hitsatut muovikorvakkeet.

Lip-Lapin rakenteelle myönnetään myös *Laajennettu takuu

Putkiponttonilaiturin voi asentaa huomattavasti matalempaan rantaan kuin usein verrokkina olevan betoniponttonilaiturin.

Nyrkkisääntönä betoniponttonilaiturin kanssa minimivesisyvyys on yli 1 metri ja putkiponttonilaiturilla minimivesisyvyys on vain n. 50-60 cm.

Jos kohde on tätä matalampi voidaan valita normaalin 5 m sillan sijasta pidempi 6 m silta.

Jos tämäkään ei vielä riitä voidaan käyntisiltaosuutta jatkaa raskailla pylväsjatkeilla tai kiviarkuilla. Näitä voidaan laittaa useampi peräkkäin kunnes saavutetaan vaadittava vesisyvyys.

Jos koko ranta-alue on matala on usein ainoa vaihtoehto ruopata ranta. Huom. ruoppausta varten täytyy aina tehdä ilmoitus. Lue lisää kohdasta ruoppaus.

Käytännössä putkiponttonilaiturin ankkurointi ei eroa millään tavalla betoniponttonilaiturin ankkuroinnista.

Koska putkiponttonilaiturin suunnittelun lähtökohtana on usein venekiinnitykseen soveltuva laituri, sekä talvet paikallaan viettävä kokonaisuus täytyy ankkuroinnin olla tähän soveltuva. Yleensä ankkuroinnissa käytetään 1200 kg ulkopään painoja. Isompien laiturikokonaisuuksien kanssa 2000 kg painoja. Jos laituri koostuu useammasta päätylelementistä, tulee ankkurointipisteitä suunnitella vastaavasti useampia.

Betoniponttori

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Jos kelluvaa laituria kuormitetaan epätasaisesti, se saattaa kellua vinossa. Tähän voi olla syynä mm.

  • Kaide tai penkki vain toisella puolella laituria.
  • Ankkurointikettingit eivät ole tasapainossa (kettingit vetävät laituria alaspäin ja toisen puolen kettinki saattaa olla kireämmällä).
  • Uusi laituri saattaa olla märkä (puutavaran kuivuminen vaikuttaa tasapainoon).

Laituria voi tasapainottaa laittamalla betonipainon, pihalaatan tms. ponttonin päälle.

Jos kohde on avoin tai tiedetään etukäteen, että jäät tyypillisesti saattavat liikkua on tähän fiksua myös varautua.

Rannanpäästä T-nivelissä kiinni oleva silta, jonka laiturin puoleinen pää on hautautunut lumen alle saattaa keväällä jäiden liikkuessa vääntyä “salmiakille”. Jos keväällä käydään mökillä, olisi hyvä tehdä lumityöt laiturin kannelta ja sillan ympäriltä, jolloin silta pääsee liikkumaan vapaasti laiturin kannella kuten kesällä.

Toinen vaihtoehto on käyttää silta kokonaan pois talven ajaksi. Tällöin kannattaa samalla antaa rantakettingeistä löysää, jotta laituri pääsee talvehtimaan syvempään veteen. Näin ollen laituri pääsee myös liikkumaan vapaammin jäiden mukana vaurioitumatta.

Kyllä voi!

Asennusteknisesti pitkittäin oleva pääty on parempi ratkaisu kuin poikittain oleva, mutta varsinkin syvissä rannoissa laituri usein halutaan poikittain, kun laiturin ei tarvitse olla pitkä.

Tyypillisesti poikittain asennettu laituri saattaa hieman kääntyä vedenkorkeuden vaihdellessa. Tämä johtuu siitä kun ankkurointikettingit menevät ristiin ja osuvat toisiinsa ja jopa yhden tai kahden kettinkilenkin poikkeama risteävässä kohdassa aiheuttaa kääntymistä. Pitkittäin ankkuroidussa tätä ilmiötä ei käytännössä huomaa ja se on harvinaisempaa.

Käytännössä betoniponttonilaiturin ankkurointi ei eroa millään tavalla putkiponttonilaiturin ankkuroinnista.

Koska betoniponttonilaiturin suunnittelun lähtökohtana on usein venekiinnitykseen soveltuva laituri, sekä talvet paikallaan viettävä kokonaisuus, täytyy ankkuroinnin olla tähän soveltuva. Yleensä ankkuroinnissa käytetään 1200 kg ulkopään painoja. Isompien laiturikokonaisuuksien kanssa käytetään 2000 kg painoja. Jos laituri koostuu useammasta päätylelementistä tulee ankkurointipisteitä suunnitella vastaavasti useampia.

  • Koska laiturit ankkuroidaan kettingeillä ja pohjapainoilla, on normaalia, että painot hakevat “paikkansa” ensimmäisten koettelemusten eli talvien ja myrskyjen aikana.
  • Jos pohja on pehmeä, voivat painot myös painua ja usein käykin niin, että painot painuvat epätasaisesti toisiinsa nähden, jolloin laituri kääntyy vinoon.
  • Yleensä jos laituri on päässyt vähän kääntymään, niin sen suunta on suhteellisen helppo oikaista.
  • Laiturin ulkopäästä lähteviä kettinkejä kiristämällä / löysäämällä laiturin suuntaa voidaan kääntää.

No kyllä se vähän on, jos olit valitsemassa betoniponttonilaituria.

  • Putkiponttonilaiturin voi asentaa huomattavasti matalempaan rantaan kuin usein verrokkina olevan betoniponttonilaiturin.
  • Nyrkkisääntönä betoniponttonilaiturin kanssa minimivesisyvyys on yli 1 metri ja putkiponttonilaiturilla minimivesisyvyys on vain n. 50-60 cm.
  • Jos kohde on tätä matalampi voidaan valita normaalin 5 m sillan sijasta pidempi 6 m silta.
  • Jos tämäkään ei vielä riitä, voidaan käyntisiltaosuutta jatkaa raskailla pylväsjatkeilla tai kiviarkuilla. Näitä voidaan laittaa useampi peräkkäin kunnes saavutetaan vaadittava vesisyvyys.
  • Jos koko ranta-alue on matala on usein ainoa vaihtoehto ruopata ranta. Huom. ruoppausta varten täytyy aina tehdä ilmoitus. Lue lisää kohdasta ruoppaus.

Jettilaituri

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Jettilaituri toimitetaan kätevästi osissa; 3 ponttoniosaa ja liitososat. Osat painavat yhteensä noin 120 kiloa ja ne mahtuvat esimerkiksi pakettiautoon tai peräkärryyn. Tuplajettilaituri kootaan kahdesta jettilaiturista lisättynä tuplajettilaiturin liitososilla, eli tuplajettilaiturin osat painavat yhteensä noin 250 kiloa. Rahditettuna laituri mahtuu yhdelle Eurolavalle.

Jettilaituri kiinnitetään isompaan laituriin, jonka kautta kulku jettilaiturille tapahtuu. Jettilaituri voidaan kiinnittää kelluvaan tai kiinteään laituriin. Laiturin on oltava riittävän tukeva, vakaa ja kunnolla ankkuroitu paikoilleen, jotta se jaksaa pitää myös jetin ja jettilaiturin paikoillaan. Monet kookkaammat mökkilaiturit täyttävät tämän vaatimuksen, samoin pienvenesatamat. Isomman kelluvan laiturin kansikorkeus pitää olla minimissään 40 cm, jotta jettilaituri mahtuu isomman laiturin kylkeen kiinnitetyn putkikiinnikkeen alle kellumaan. Suositeltava kansikorkeus on 50-55 cm.

Asennuksessa kiinteään laituriin pitää ottaa huomioon vedenkorkeuden vaihtelu. Jettilaiturin pitää päästä liikkumaan ylös ja alas vedenvaihteluiden mukaan. Kiinteän laiturin kansikorkeus vedenpintaan nähden vaihtelee, ja samoin sen kylkeen kiinnitetyn putkikiinnikkeen. Pitää siis varmistaa, että veden noustessa jettilaituri ei pääse nousemaan kiinni putkikiinnikeeseen, ja toisaalta veden laskiessa, ettei ankkuriputket pääse luiskahtamaan pois jettilaiturin kulmissa olevista rei’istä.

Jettilaiturin kantavuus on noin 1000 kiloa. Koottuna jettilaituri painaa noin 120 kiloa.

Tämä riippuu tietysti henkilöstä, mutta myös jetin painosta. Laiturin kantavuus riittää kaikkein isoimmillekin jettimalleille, mutta mukavinta sen käyttö on kevyempien jettien kanssa. Näitä painavimpia malleja lukuunottamatta jettilaiturin käyttö sujuu hyvin. Jos tuntuu, että jetti ei heti liikahda, kannattaa vähän nostaa keulasta toisella kädellä ja työntää samalla ohjaustangosta. Jos jetti on seissyt pitkään laiturilla käyttämättömänä, veden heittäminen jetinpohjan ja laiturin väliin auttaa.

Suosittelemme kiinnityssarjan käyttämistä, jotta jettilaituri saadaan kiinnitettyä tukevasti ja se on turvallinen käyttää.

Törmäyslista suojaa vesijetin keulaa, jos vesijetti ajetaan laituriin liian kovalla vauhdilla. Törmäyslista on valmistettu muovista ja se on ilmatäytteinen.

Kokemuksia meistä

07142B2C-077D-4350-87EA-4177066FE3CACreated with sketchtool.

Miksi valita Lip-Lap?

Asiakkaiden arvostama:

Kun tarvitset apua, ota yhteyttä